Εἰδικὸ ἀντικείμενο τῆς παρούσας ἀνακοίνωσης ἀποτελεῖ ἕνα ἀπὸ τὰ μελοποιήματα τοῦ Γερμανοῦ Νέων Πατρῶν∙ ἡ πλήρης μελοποίηση τῶν τριῶν πρώτων ψαλμῶν τοῦ Ψαλτηρίου, τῆς γνωστῆς στὴν ὑμνολογία τοῦ Ἑσπερινοῦ ἑνότητας τοῦ Μακάριος ἀνήρ. Πρόκειται γιὰ μιὰν ἥκιστα διαδεδομένη, ἀλλὰ πάντως ἐξαιρετικὰ ἐνδιαφέρουσα, σύνθεση τοῦ Γερμανοῦ, ποὺ ἐντοπίζεται, ἕνα περίπου αἰῶνα μετὰ τὴν περίοδο ἀκμῆς τοῦ συνθέτη της, σὲ εὐάριθμα μουσικὰ χειρόγραφα, ὅπου καὶ προσδιορίζεται ὅτι ψάλλεται «ἐν ταῖς ἀγρυπνίαις». Συνιστᾶ ἕνα ἀξιοσημείωτα σύντομο γιὰ τὴν ἐποχή του ποίημα, μελοποιημένο στὸν (μέσο) δεύτερο ἦχο, μὲ ἔντονη λειτουργικὴ προοπτική, γιὰ μοναστηριακὴ ἢ καὶ κοσμικὴ χρήση. Στόχος μου ἐδῶ εἶναι ἡ μελέτη τῆς ἐν λόγῳ σύνθεσης, καθεαυτήν (ἱστορία, μουσικὴ ἀνάλυση, αἰσθητικὴ κ.λπ.), σὲ μιὰν ἀπόπειρα ἐξειδικευμένης ἀποτίμησης τῆς ὅποιας μουσικολογικῆς «βαρύτητάς» της. Καθώς, μάλιστα, τὸ συγκεκριμένο μέλος παραμένει ἀκόμη ἀνεξήγητο στὴ νέα μέθοδο ἀναλυτικῆς σημειογραφίας, καταβάλλεται –παράλληλα– προσπάθεια ἁρμόδιας ἐξήγησής του, προκειμένου νὰ ἀποδοθεῖ καὶ πάλι στὴ σύγχρονη λατρευτικὴ χρήση.
«Τὸ “ἐν ταῖς ἀγρυπνίαις” ψαλλόμενο Μακάριος ἀνὴρ τοῦ Γερμανοῦ Νέων Πατρῶν», Πρακτικὰ Πανελληνίου Συνεδρίου «Ἡ Ὑπάτη στὴν ἐκκλησιαστικὴ ἱστορία, τὴν ἐκκλησιαστικὴ τέχνη καὶ τὸν ἑλλαδικὸ μοναχισμό», (Ὑπάτη, 8-10 Μαΐου 2009), Ἀθῆναι 2011, σσ. 607-662
Achilleas Chaldaeakes2019-01-16T19:10:07+00:002 Ιανουαρίου 2011|Categories: Ανακοινώσεις, Μουσικολογικές Ανακοινώσεις σε Συνέδρια|