Ἡ παροῦσα μουσικὴ ἔκδοση ἠχογραφήθηκε στὴν Ἀθήνα (κατὰ τὶς 15/16/19/21 Νοεμβρίου τοῦ ἔτους 1991) ἀπὸ τὴν τριακονταμελῆ χορῳδία καὶ τὴν ἑξαμελῆ ὀρχήστρα τοῦ Συλλόγου πρὸς διάσωση τῆς πολιτιστικῆς μας κληρονομιᾶς καὶ παράδοσης καὶ κυκλοφορήθηκε κατὰ τὶς ἀρχὲς περίπου τοῦ μηνὸς Δεκεμβρίου τοῦ ἴδιου ἔτους. Περιέχει ἐννέα Κάλαντα Δωδεκαημέρου (Χριστουγέννων-Πρωτοχρονιᾶς καὶ Θεοφανείων), μεταξὺ τῶν ὁποίων καὶ ὁρισμένα ποὺ γιὰ πρώτη φορὰ ἠχογραφοῦνται καὶ καθίστανται εὐρύτερα γνωστά[1]. Ἡ ὅλη ἔρευνα, μουσικὴ διδασκαλία καὶ διεύθυνση, καθὼς καὶ ἡ γενικὴ ἐπιμέλεια τῆς συγκεκριμένης ἔκδοσης ἀνήκει στὸν ὑποφαινόμενο, ὁ ὁποῖος  συνέταξε ἐπίσης καὶ τὰ κείμενα ποὺ καταχωρίζονται στὸ ἐπισυναπτόμενο σχετικὸ φυλλάδιο.


[1] Ἐπισημαίνω ἰδιαίτερα ἐδῶ τὴν περίπτωση τῶν καλάντων Θεοφανείων τῆς Αἴγινας (ΚαλήμεραΚαλήμερα), τὰ ὁποῖα μετὰ τὴν παρουσίασή τους στὴν παροῦσα φωνοταινία ἐπανερμηνεύθηκαν ἀπὸ πολλὲς ἄλλες χορῳδίες καὶ καταχωρίσθηκαν σὲ εὐάριθμες σχετικὲς μουσικὲς ἐκδόσεις [βλ. σχετικὰ τὴν φωνοταινία: Χριστουγεννιάτικα. Ἑόρτιο ὁδοιπορικό. Υμνοι καὶ κάλαντα (Ἱ. Μονὴ ἁγίων Κυπριανοῦ καὶ Ἰουστίνης 11 [1993]), Β΄ πλευρά, μέλος ὑπ᾿ ἀριθμ. 7·  καθὼς καὶ τοὺς ψηφιακοὺς δίσκους: Κάλαντα Δωδεκαημέρου μὲ τὸ Ἀρχεῖο Ἑλληνικῆς Μουσικῆς (Ὑπουργεῖο Πολιτισμοῦ. Στέγη καλῶν τεχνῶν καὶ γραμμάτων [ΑΕΜ 001]), μέλος ὑπ᾿  ἀριθμ. 3· καί: Κάλαντα Χριστουγέννων (τραγουδᾶ ἡ χορῳδία τῆς «Ἑστίας» Ἐθνικῆς Μουσικῆς. Χοράρχης Θεόδωρος Β.Βασιλείου [Ἄνοδος ΠΜΕ Α-131]), μέλος ὑπ᾿ ἀριθμ. 8]. Ἐπίσης, λιγότερο γνωστὰ -ὣς ἐντελῶς ἄγνωστα- εἶναι καὶ τὰ παρουσιαζόμενα ἐδῶ κάλαντα Χριστουγέννων Πελοποννήσου (Καλὴν ἡμέραν ἄρχοντες), καθὼς καὶ τὰ ἀντίστοιχα τῆς Τήνου (Ἄρχοντες καλησπερίζω)· σημειωτέον ὅτι τὰ τελευταῖα κάλαντα, εἰλημμένα ἀπὸ τὴν παροῦσα φωνοταινία (χωρίς, ὅμως, τοῦτο νὰ δηλώνεται), ἐπανερμηνεύθηκαν πρόσφατα καὶ στὴν ἀντίστοιχη παραγωγὴ τῆς «Ἑστίας» Ἐθνικῆς Μουσικῆς τοῦ Θεόδωρου Βασιλείου, Κάλαντα Χριστουγέννων, .π., μέλος ὑπ᾿  ἀριθμ. 6. Τέλος, μνημονεύω ὅτι καὶ τὰ λεγόμενα βυζαντινὰ κάλαντα (Ἄναρχος Θεὸς) γιὰ πρώτη -ἀπ᾿  ὅσο ξέρω- φορὰ παρουσιάζονται ἐδῶ κατὰ τὸ πλῆρες ποιητικό τους κείμενο, ποὺ βαίνει κατ᾿ ἀλφαβητικὴ ἀκροστιχίδα, σὲ συνδυασμὸ τόσο τριῶν μουσικῶν παραλλαγῶν ἑρμηνείας αὐτοῦ, ὅσο καὶ ἀπαγγελίας, μεταξὺ τῶν ἐν λόγῳ μουσικῶν αὐτοῦ ἐκδοχῶν, τοῦ ὑπόλοιπου ποιητικοῦ κειμένου.  [Μιὰ παρόμοια ἐκδοχὴ ἑρμηνείας -χωρὶς ὡστόσο νὰ διαφυλάσσεται πλῆρες τὸ κείμενο τοῦ καλάντου- καταχωρίζεται -κατ᾿ ἐπιρροὴ ἀπὸ τὴν παροῦσα παρουσίαση τοῦ καλάντου- καὶ στὴ μνημονευθεῖσα μουσικὴ ἔκδοση τῆς «Ἑστίας» Ἐθνικῆς Μουσικῆς τοῦ Θεόδωρου Βασιλείου, μέλος ὑπ᾿  ἀριθμ. 1].

  • Μνεία σὲ βιβλιοκρισία τοῦ Π.Β.Πάσχου, στὸ περιοδικὸ Θεολογία ΞΖ΄ (1996), σ. 922:

«…Ἀπὸ τὸν ἴδιο Σύλλογο τῆς Αἴγινας [sc. τὸν ῾Σύλλογο πρὸς διάσωση τῆς πολιτιστικῆς μας κληρονομιᾶς καὶ παράδοσης᾿ ] ἔχει κυκλοφορηθεῖ καὶ μιὰ ἐξαιρετικῆς ποιότητος κασέττα, μὲ Κάλαντα καὶ δημοτικὰ τραγούδια τῆς Αἴγινας κ.ἄ.».